Team Key2Happiness


4 februari 2019 - Relaties

Liefdesverdriet verwerken

Liefdesverdriet verwerken

Tags:

Liefdesverdriet verwerken

Liefdesverdriet verwerken kan eeuwen duren, dat wordt vaak gedacht wanneer je relatie net over is. Toen mijn eerste relatie net over was kon ik alleen maar herinneringen ophalen, verdrietige muziek luisteren, honderd duizend scenario’s in mijn hoofd halen, ongezond eten, veel roken en me afzonderen van anderen. Een perfect recept voor een beginnende depressie…!

Het verwerken van liefdesverdriet is vooral een mentaal proces dat tijd en aandacht nodig heeft. Iedereen gaat er anders mee om en waar de een zwelgt in verdriet, vlucht een ander in afleiding zoals een nieuwe relatie of ander gedrag naar je buitenwereld toe. Op korte termijn kan het vluchten wel werken: voor even voel je je namelijk wel beter. Op lange termijn werkt het averechts. Liefdesverdriet moet je dus echt verwerken en een plekje geven. Liefdesverdriet verwerken gaat meer over iets “niet doen” dan over wel vanalles doen.

#1. Leg je focus niet op hopen

Liefdesverdriet verwerken is absoluut onmogelijk als je jezelf focust op de hoop dat het terug goed komt tussen jullie. Wij hebben de neiging om mensen en gebeurtenissen uit het verleden te idealiseren en het allemaal even net iets mooier te maken. “Ik kon zo met hem lachen, hij was er altijd voor me…” En dan die keer dat hij je zomaar “out of the blue” aan de kant schoof, remember!

Het is gemakkelijker om leuke dingen te herinneren en het negatieve te negeren. Probeer daarom de herinneringen die je hebt te accepteren als zijnde herinneringen en gebruik ze niet om jezelf weer hoop te geven. Stoppen met hopen betekent niet dat jij en je ex niet meer bij elkaar komen. Dat kan altijd eventueel nog gebeuren, of niet. Maar het stoppen met hopen zorgt er wel voor dat jij je focus verlegt. Laat dat nu juist hetgeen zijn wat zo ontzettend belangrijk is voor jouw eigen persoonlijke groei en vooral jouw geluk.

#2. Huilen en een off-day hebben is echt oké

Huilen en een off-day hebben is echt oké. Je geeft hiermee uiting aan je gevoelens van verdriet en andere pijnlijke emoties. Wanneer je je emoties onderdrukt en je altijd maar sterk houdt, dan zorgt dit er juist voor dat je sneller geïrriteerd raakt en je sneller negatieve emoties ervaart gedurende de dag. Je wordt prikkelbaarder. Wanneer je je emoties te lang onderdrukt breek je een keer. Geef ook gehoor aan je emoties. Wanneer je iemand bent die het moeilijk vindt om te huilen, sluit dan je ogen wanneer je iets van emoties op voelt komen en stop even met praten of hetgeen je aan het doen bent en denk dan aan de reden van je relatiebreuk. Sta het jezelf toe om het te voelen want alleen zo kan het uit je systeem en kun je het verwerken.

#3. Zeg hallo tegen je social life

Natuurlijk voel je je depri en verdrietig nadat je relatie beëindigt is. Zorg er alleen voor dat je er niet in blijft hangen. Heb je geen zin in een feestje of om onder de mensen te zijn? Ga dan desnoods een stukje lopen of naar de sportschool. Doe iets waardoor je je beter gaat voelen, maar blijf absoluut niet hele dagen op de bank hangen. Natuurlijk heb je soms een off-day maar zorg ervoor dat deze momenten niet overheersen en compenseer het door er toch eventjes uit te gaan. Desnoods begin je klein en ga je maar heel eventjes weg, maar je zult snel zien dat je je beter gaat voelen. Stort jezelf ook niet teveel in andere dingen, geef jezelf tijd om verdriet te hebben maar herpak jezelf en zorg voor een balans.

#4. Overdenk geen zaken

‘Wat als hij een ander heeft…?’ ‘Waarom heb ik dit of dat niet gedaan…?’ en meer van deze vragen zijn echt killers voor je zelfvertrouwen. Natuurlijk is het logisch dat je situaties analyseert maar angst is geen realiteit! En ook als iets naars wel gebeurd, dan zegt dat helemaal niets over jou als persoon. Zaken overdenken zorgen er niet voor dat je erachter komt wat er gebeurd zou zijn als je het anders had gedaan.  Je pijnigt jezelf er alleen maar mee. Acceptatie is hierin echt heel belangrijk en het is ook de weg naar herstel.

#5. Ga niet voor een “vervanger”

Het moment dat je begint aan een “vervanger” merk je dat je de gevoelens van je ex wegdrukt en dat je niet bezig bent met liefdesverdriet verwerken. Voor even kan het je misschien een goed gevoel geven maar op het moment dat het goede gevoel uitgewerkt is, komen de gevoelens dubbel zo hard terug. Sta jezelf daarom toe eerst je relatieverdriet te verwerken voordat je uit kijkt naar een nieuwe relatie of partner. Kom je nou echt iemand tegen waar je een klik mee hebt, neem dan de tijd hiervoor. Bouw het rustig op.

#6 Uit je gevoelens 

Je kan de neiging hebben om nog iets te zeggen tegen je ex. Om je verdriet te uiten, je onvrede of je boosheid. Het lost niets op. Stel je ex gaat er niet op in of geeft niet de gewenste reactie, wat dan? Je voelt je waarschijnlijk nog ellendiger. Daarnaast kun je jezelf ook afvragen waarom je al die dingen nog tegen je ex wilt zeggen. Wat is de reactie die je wilt horen, wat zal jouw reactie dan zijn. En dan? In de meerderheid van de gevallen kom je er dan achter dat je stiekem weer hoopt op een nieuwe kans. Het is beter dat je er met een goede vriend of vriendin over praat of de gevoelens van je afschrijft.

Zoals ik eerder al schreef, een relatie kan altijd nog terug goed komen. Dit kan per persoon verschillend zijn. Maar het is wel altijd belangrijk om verdriet een plekje te geven. Wordt weer heel. Werk aan jezelf en focus je op jezelf. Wat goed voor jou is, komt dan automatisch op jouw pad.

Veel liefs, medium Laila

Ons team van mediums en paragnosten is gespecialiseerd in het advies geven bij dergelijke levensvragen. Een goed gesprek met een medium of paragnost kan dan ook heel verhelderend voor je zijn. Hierbij kun jij open en eerlijk in alle privacy jouw verhaal doen. Hierbij krijg jij antwoorden en inzichten. Klik hier voor een overzicht van beschikbare mediums en paragnosten. 

Home » Blog » Liefdesverdriet verwerken

Terug naar blog overzicht
error: Content is protected !!